Projektové vyučování - Karel IV. - 17. a 19. 5. 2016                

    
     Žáci a učitelé naší školy si 17. a 19. května 2016 připomněli v projektovém vyučování 700 let od narození Karla IV., českého krále a císaře říše římské, největšího Čecha, který sídlil v Praze.
     Žákům 1. stupně připravili program chlapci a děvčata z 5. A pod vedením p. uč. Schneedorferové. Stali se průvodci životem a dílem Karla IV.. Vyučovalo se u 3D modelu kamenného mostu za laskavého dohledu Karlových čtyř manželek, u mapy Zemí Koruny české, zpívaly se písničky z filmu Noc na Karlštejně, plnily se kvízové úkoly. V anketě o nejoblíbenější stavbu Karla IV. zvítězil Karlštejn před Karlovým mostem a Karlovými Vary. Při pohybových aktivitách se děti vžily do tehdejšího způsobu života, chytaly ryby na udici, střílely z luku, přetahovaly se lanem, házely kroužky, poznávaly byliny v chýši babky kořenářky a užily si důkladně překážkové dráhy.
     Na 2. stupni se uskutečnilo vyučování s kvalitní přípravou p. uč. Spadernové. Starší žáci plnili pestré úkoly na vysoké znalostní úrovni a estetické dovednosti. Projekt měl velmi dobrý ohlas u dětí i dospělých.
Na takové vydařené dny si všichni rádi zavzpomínáme.

Iva Schneedorferová

 

     V úterý 17. května 2016 jsme si na druhém stupni připomněli jednu z největších historických osobností Česka, která letos v květnu oslavila 700. výročí od svého narození. Nejednalo se o nikoho jiného než o českého krále a císaře Svaté říše římské Karla IV. Na tomto projektu se pracovalo již od října. Děti se v jednotlivých předmětech postupně seznámily nejen se samotnou osobností panovníka, ale i s jeho manželkami, významnými stavbami a dobou, ve které žil.

     Projektový den byl rozdělen do čtyř vyučujících hodin, přičemž každou hodinu se žáci přesunuli na jedno z připravených stanovišť, ať už sportovní, hudební či znalostní. Jednotlivá stanoviště byla zajišťována žáky deváté třídy. Žáky nižších ročníků tak na hudební zastávce čekal sestříhaný film „Noc na Karlštejně“, v němž si jednotlivé skupinky procvičily svůj postřeh a naučily se upravenou verzi písně „Lásko má já stůňu“. Každá třída si  pod vedením p. uč. Fenclové také vytvořila svou nahrávku. Vítězem té nejhezčí se stala třída 8. B.

     Na sportovním stanovišti si děti vyzkoušely střelbu z luku, házení kroužky či kohoutí zápasy. Velmi příjemně si žáci odpočinuli na předposledním stanovišti, kde je přivítali řečníci z devítky, kteří dětem přiblížili jednotlivé stavby Karla IV. Po představení všech staveb následovalo hlasování o nejhezčí a nejdůležitější stavbu tohoto panovníka. Nejhezčí stavbou se stal dle předpokladu Karlštejn, nejdůležitější pak Univerzita Karlova.

     Asi největší zápřah znamenala pro děti vědomostní část. Zde si žáci poměřili své znalosti v soutěži „Riskuj“, skládali puzzle z Karlova životopisu, vyplňovali pracovní listy, křížovku, slepou mapu a pokusili se také sestavit Karlův rodokmen. Ačkoli byla tato část velmi náročná na znalosti, zhostili se jí žáci s chutí a soutěživostí. I tato část měla své vítěze, za kterou byly vítězné skupinky na prvních třech místech odměněni sladkostmi.

     Projektový den se setkal s velmi příznivou odezvou.

Jana Spadernová